Wykonywanie zawodu

Dokument pwz, indywidualne i grupowe praktyki, przeszkolenie po przerwie

Przejdź do zakładki

Składki, pożyczki, zapomogi

Dział Księgowości zajmuje się składkami, pożyczkami, funduszem integracyjnym

Przejdź do zakładki

Kształcenie podyplomowe

Kursy kwalifikacyjne, specjalistyczne, dokształcające, szkolenia, refundacja kosztów

Przejdź do zakładki

Komisje i zespoły problemowe

Organizacja konferencji, warsztatów, opiniowanie aktów prawnych

Przejdź do zakładki

Ustawą z dnia 4 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (tzw. tarcza antykryzysowa 4.0), znowelizowano treść art. 37a kodeksu karnego. Zmiana ta została negatywnie oceniona przez środowisko medyczne jako powodująca zwiększenie represyjności przepisów mogących znajdować zastosowanie wobec osób wykonujących zawody medyczne. Ma to istotne znaczenie szczególnie w sprawach o czyny, których przedmiotem jest nieumyślne spowodowanie śmierci (art. 155 kodeksu karnego) oraz narażenie na niebezpieczeństwo utraty życia czy też ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 160 § 1 i § 2 kodeksu karnego).

Co to oznacza w praktyce?

Wprowadzona zmiana zaostrzyła przesłanki (warunki), jakie uprawniały sąd do orzeczenia kary nieizolacyjnej (tzn. ograniczenia wolności lub kary grzywny) zamiast kary pozbawienia wolności.

Najlepiej będzie to widoczne na przykładzie stworzonym na potrzeby niniejszego wyjaśnienia.

Przed sądem toczy się postępowanie karne, w którym pielęgniarka/położna została oskarżona o nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta. Ponieważ wina została oskarżonej udowodniona, sąd wydaje wyrok skazujący i wymierza karę. Zgodnie z art. 155 kodeksu karnego za ten czyn zabroniony może być wymierzona kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.  

Dotychczas - w opisanym wypadku - sąd mógł wymierzyć albo karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat (np. rok pozbawienia wolności), ale też mógł – zamiast tej kary – wymierzyć karę ograniczenia wolności lub karę grzywny. Treść art. 37a kodeksu karnego dopuszczała taką możliwość, gdy czyn zabroniony (w przykładzie nieumyślne spowodowanie śmierci pacjenta), był zagrożony karą nieprzekraczającą 8 lat. 

Obecnie – w opisanym wypadku – sąd nadal może wymierzyć karę pozbawienia wolności mieszczącą się w przedziale od 3 miesięcy do 5 lat, natomiast karę ograniczenia wolności lub kary grzywny już tylko w określonych w znowelizowanym przepisie warunkach, tj. :

1)      czyn zabroniony jest zagrożony karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą 8 lat – w przykładzie warunek ten jest spełniony, gdyż czyn zabroniony tzn. nieumyślne spowodowanie śmierci jest zagrożone karą pozbawienia wolności do 5 lat,  oraz

2)      wymierzona przez sąd kara pozbawienia wolności nie jest surowsza od roku – w przykładzie warunek ten będzie spełniony, gdy sąd wymierzy pielęgniarce karę pozbawienia wolności w wymiarze do roku, w sytuacji wymierzenia kary pozbawienia wolności wyższej (np. 1 roku i 1 miesiąca) już nie, oraz

3)      wymierzona przez sąd kara ograniczenia wolności nie może być niższa od 3 miesięcy, zaś kara grzywny nie niższa od 100 stawek dziennych, oraz

4)      równocześnie z karą ograniczenia wolności lub karą grzywny sąd musi orzec dodatkowo o zastosowaniu środka karnego (np. zakazu wykonywania zawodu), środka kompensacyjnego (np. zapłaty zadośćuczynienia) lub przepadku (korzyści lub mienia).

Poniżej zamieszczamy link do strony internetowej, na której znajdziecie Państwo pełną treść Stanowiska 38 - Sprzeciw Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie nowelizacji art. 37a Kodeksu karnego ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, czyli Tarcza antykryzysowa 4.0 (Dz. U. z 2020 r., poz. 1086)

https://nipip.pl/stanowisko-38-sprzeciw-naczelnej-rady-pielegniarek-i-poloznych-z-dnia-24-czerwca-2020-r-w-sprawie-nowelizacji-art-37a-kodeksu-karnego-ustawa-z-dnia-19-czerwca-2020-r-o-doplatach-do-oprocentowania-k/

W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 562 i 567):

I. art. 15a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez:
1) położną - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) pielęgniarkę - świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43b ust. 1 ustawy, o której mowa w pkt 1.

II. w art. 15a
- po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. W przypadku leków określonych w wykazach, o których mowa w art. 37 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 784, 999, 1096 i 1590), zwanej dalej „ustawą o refundacji”, objętych refundacją w ramach kategorii dostępności refundacyjnej określonej w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. a tej ustawy, dla których istnieją refundowane odpowiedniki, pielęgniarka i położna, o których mowa w ust. 1 i 2, wystawiając receptę, może przyjąć jako zakres zarejestrowanych wskazań wskazania określone dla wszystkich odpowiedników refundowanych w ramach tej kategorii dostępności refundacyjnej.

- ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują również wystawianie recept osobom, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o refundacji, z wyjątkiem uprawnienia do wystawiania recept przez położną świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 43a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

- po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
4a. Określenie odpłatności na recepcie w postaci elektronicznej może nastąpić przy wykorzystaniu narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2019 r. poz. 408, 730 i 1590).
4b. Pielęgniarka lub położna oraz świadczeniodawca nie ponoszą odpowiedzialności za skutki błędnego działania narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, polegającego na nieprawidłowym określeniu odpłatności w związku z rozbieżnością danych zawartych w narzędziu a przepisami prawa, w szczególności z wykazami, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o refundacji.

Szanowni Państwo,

Pani Alicja Szewczyk, Konsultant Krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego zwraca się z prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety-Diabetes Nurses COVID19 survey, dotyczącej wpływu COVID-19 na pacjentów chorych na cukrzycę.

Więcej informacji o ankiecie na stronie http://www.pfed.org.pl/aktualno347ci/ankieta-diabetes-nurses-covid-19-survey-wypelnij

Link do ankiety: Diabetes Nurses COVID 19 survey

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 19 czerwca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy informacje dotyczące uroczystości w intencji bł. Hanny Chrzanowskiej oraz zmarłych pielęgniarek zakażonych koronawiursem oraz przyznaniu pośmiertnie przez NRPiP odznaczeń samorządowych – Statuetki „Cierpiącym przywrócić nadzieję”. (informacje w załączniku)

2. Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 18 czerwca – (Sprawozdanie Komisji Senackiej)

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 17 czerwca 2020r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1. Przekazujemy odpowiedz Ministerstwa Edukacji Narodowej na apel NIPiP o podjęcie pilnych działań mających na celu wprowadzenie w skali całego kraju cyklicznych, obowiązkowych i bezpłatnych testów na obecność koronawirusa dla personelu medycznego zatrudnionego w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych.  (pisma NIPiP oraz MEN w załączniku)

2. Monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 17 czerwca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Szanowni Państwo,

            Uprzejmie informujemy, iż w związku z realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia wynikającym z istniejącego w Polsce stanu epidemii oraz brakiem odpowiednich procedur obowiązujących w takich przypadkach, wszczęcie lub kontynuowanie postępowań konkursowych na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym - na chwilę obecną - nie jest możliwe.

            Aktualna sytuacja epidemiczna w kraju - w szczególności w województwie śląskim - w pełni uzasadnia rygorystyczne przestrzeganie wszystkich wymaganych prawem oraz rekomendowanych przez Ministerstwo Zdrowia zaleceń zmierzających do możliwie jak największego zminimalizowania groźby rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. W trosce o bezpieczeństwo członków komisji konkursowych, kandydatów oraz pracowników okręgowych izb, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych pismem z dnia 20.04.2020 r. oraz kolejnym z dnia 7.05.2020 r. zwróciła się do Ministerstwa Zdrowia z prośbą o przedstawienie stanowiska dotyczącego stosowania przepisu art. 49 ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6.02.2012 r. w warunkach obowiązującego stanu epidemii, na które – do dnia dzisiejszego – nie uzyskała odpowiedzi.

            Wobec powyższego, oczekując na zajęcie jednoznacznego stanowiska przez Ministerstwo Zdrowia, postanowiono o wstrzymaniu wszystkich działań w tym zakresie. O wszelkich zmianach zostaniecie Państwo niezwłocznie poinformowani.

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 15 czerwca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy informację o organizowanym w ramach Akademii CSIOZ projekcie szkoleniowym „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez zapoznanie i przeszkolenie pracowników podmiotów leczniczych z podstawowymi terminami i procesami związanymi z wystawianiem, prowadzeniem i wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej”. (w załączniku komunikat)

2.      Przekazujemy informację o konferencji 3. FORUM WIRUSOLOGICZNE „WIRUSY W CIENIU COVID-19”, które odbędzie się w dniach 3-4 lipca br. Konferencja poświęcona będzie zakażeniom wirusowym SARS-CoV-2, HBV, HCV, HIV i innym. Szczegółowe informacje oraz formularz informacyjny znajdują się na stronie: www.forumwirusologiczne.pl

3.      Monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 15 czerwca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (Komunikat_AkademiaEDM.doc)Komunikat_AkademiaEDM.doc[ ]512 kB
Pobierz plik (20200615_NIPiP_akty prawne.doc)20200615_NIPiP_akty prawne.doc[ ]522 kB

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 10 czerwca 2020 r.:

1.      Aktywne włączenie się w działania antydyskryminacyjne, mające na celu zwrócenie uwagi na problem społeczny, psychologiczny i prawny, jakim jest hejt doświadczany przez pracowników w związku z epidemią koronawirusa. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych współuczestniczy jako aktywny partner Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP w akcji społecznej „Pracuję, nie hejtuję”.

https://nipip.pl/zapraszamy-do-udzialu-w-akcji-spolecznej-pracuje-nie-hejtuje-ktora-organizuja-oddzialy-ogolnopolskiego-stowarzyszenia-pracownikow-sluzby-bhp-przy-wsparciu-naczelnej-izby-pielegniar/

2.      Udostępnienie środowisku zawodowemu informacji o możliwości dofinansowania wynagrodzeń i zakupu środków ochrony osobistej w zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, hospicjach i DPS-ach.

https://nipip.pl/250-mln-zl-z-power-na-pomoc-dla-placowek-opieki-calodobowej/

3.      Przygotowanie monitoringu aktów prawnych wg stanu na dzień 10 czerwca br. (w załączniku)

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (20200610_NIPiP_akty-prawne.doc)20200610_NIPiP_akty-prawne.doc[ ]528 kB

Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego NIPiP podjęte w dniu 8 czerwca 2020 r.:

Uwaga! W związku z dużą aktywnością różnych organizacji i instytucji zamieszczających na swoich stronach wytyczne, procedury, standardy i inne związane z epidemią koronawirusa informujemy, że na stronie NIPiP oraz OIPiP zamieszczane są aktualne i wiarygodne informacje skonsultowane i zatwierdzone przez MZ i GIS.

1.      Przekazujemy Komunikat GIS „Wytyczne zamieszczone na stronach poszczególnych ministerstw we współpracy z GIS”

https://gis.gov.pl/aktualnosci/wytyczne-zamieszczone-na-stronach-poszczegolnych-ministerstw-we-wspolpracy-z-gis/

2.      Przekazujemy monitoring aktów prawnych przygotowany na dzień 8 czerwca br.

Zespół Zarządzania Kryzysowego NIPiP

Załączniki:
Pobierz plik (20200608_NIPiP_akty prawne.doc)20200608_NIPiP_akty prawne.doc[ ]500 kB